Wandelen rondom Mount Ruapehu; de grootste actieve vulkaan van Nieuw-Zeeland!

door

De vulkaan Mount Ruapehu is niet alleen de grootste actieve vulkaan van Nieuw- Zeeland, het is met haar 2797 meter ook meteen het hoogste punt van het Noorder Eiland. En dat maakt de vulkaan perfect voor een mooie hike. “The Round the Mountain Track”, zoals deze meerdaagse huttentocht heet, laat je een prachtig vulkaanlandschap zien. De hele loop is 66,2 kilometer en duurt vier tot zes dagen. Waarbij je elke dag het (vulkanisch) landschap ziet veranderen. Zo loop je de ene dag door de desert en de volgende dag ben je omringd door bomen, beekjes en watervallen.

Kom goed voorbereid naar Mount Ruapehu

Helaas voor ons was het bereiken van de top uitgesloten, omdat er verhoogde activiteit van de vulkaan was waargenomen. Wel altijd even goed laten informeren dus… Daarnaast is Mount Ruapehu niet alleen in de zomer een toevluchtsoord. In de winter is de vulkaan namelijk een populaire plek voor de skiërs en snowboarders onder ons. Je kan wel stellen dat de Mount Ruapehu van alle markten thuis is, maar zorg dus voor een goede voorbereiding, zodat je weet wat je op dat moment te wachten staat.

Mount Ruapehu wandelen

Lord of the Rings fans houden van Mount Ruapehu

Voor alle Lord of the Rings en Hobbit fans; Mount Ruapehu is de buurman van “Mount Doom”. Een hoop scènes uit beide films zijn hier gefilmd, als je de films goed kent zul je het een en ander zeker herkennen! Altijd leuk om een trail te lopen met dit in je achterhoofd niet?

Mount Ruapehu nieuw zeeland

Minder toeristisch en meer plezier

Deze hike een stuk minder toeristisch dan de Tongariro Crossing of de Northern circuit. De paden zijn daardoor ook minder goed bijgehouden, wat ik zelf altijd leuker vind lopen. Het maakt het net iets uitdagender én je hebt meer het gevoel in de vrije natuur te lopen.

Vertrekpunten voor de Mount Ruapehu hikes

Er zijn drie vertrekpunten (oost-, west- of zuidzijde) voor deze hike en je kunt zowel tegen de klok in of met de klok meelopen. Het weer kan hier erg lokaal zijn en daarom is het altijd goed om vooraf te kijken waar je het best kunt beginnen om zo het mindere weer misschien te ontwijken. Maar goed, je weet het nooit helemaal zeker in een berggebied. Wij begonnen onze hike aan de oostkant van de vulkaan. Daar konden we onze auto parkeren aan de Desert Road Carpark. De straatnaam liegt er niet om, je start in een omgeving met woestijngeel zand, struiken en een prachtig vergezicht op Mount Ruapehu én “Mount Doom”.

Rangipo hut

Onze eindbestemming van dag 1 was de Rangipo hut, zo’n 6/7 uur lopen. Als je hier verblijft is het zeker de moeite waard om vroeg uit de veren te gaan voor de zonsopkomst. Rondom de Rangipo hut heb je op verschillende plekken verhoogd lahar-(vulkanische modderstroom) gevaar, daar moet je dan ook zo snel mogelijk doorheen lopen. Erg indrukwekkend om de kracht van de natuur zo te ervaren, zo moesten ze door de jaren heen al meerdere bruggen herbouwen door schade van een lahar. En als je nog niet doorhad dat je op vulkanische grond liep, kon je neus je dat nu wel vertellen. De typerende “rotte eieren lucht” van zwavel was hier niet te missen.

Van de woestijn naar groene natuur op Mount Ruapehu

De volgende dag zwaaiden we het woestijnlandschap uit en kwamen we aan bij de zuidzijde van de vulkaan. Daar loop je grotendeels door groen bemoste bossen en langs watervallen. Eenmaal uit de bossen en net voor onze volgende hut, liepen we over lava rotsen en moesten we vele kleine riviertjes oversteken. Deze riviertjes zijn rijk aan silica mineralen waardoor het een witte laag achterlaat op het gesteente.

Mangaturuturu hut

De hut, Mangaturuturu genaamd, was met haar 10 bedden erg knus en was daardoor een fijne plek om goed uit te rusten. Daarnaast had je er ook solar verlichting, wat vrij uniek is in Nieuw Zeeland, want meestal ben je aangewezen op je eigen zaklamp!

Whakapapaiti hut

De volgende dag liepen we naar de Whakapapaiti hut, dit was voor ons met 5 uur lopen de kortste dag. Daardoor was het ook heerlijk om de tijd te kunnen nemen bij Lake Surprise of de riviertjes die we tegenkwamen. Een rivier daarvan is de Whanganui River, een van de bekendste rivieren van Nieuw Zeeland die op Mount Ruapehu begint.

Terug via het Northern Circuit Track

De volgende dag stond er weer een langere dag op de planning; de oversteek terug naar de oostkant van de berg en terug naar onze auto. Deze route liep tussen beide vulkanen in en is ook onderdeel van de Northern Circuit Track, helaas voor ons was het bewolkt en konden we beide vulkanen niet aanschouwen.

We hadden dan geen ver zicht, maar gelukkig konden we de prachtige Taranaki Falls wel goed zien. En bracht een kleine side trip ons naar de Tama lakes, twee kratermeren. Vanuit daar liepen we nog zo een 2/3 uur door een met pol grassen begroeide vlakte waarna we het laatste uurtje weer in het woestijn landschap terugliepen naar onze auto.

OceaniëTheHike.nlWandelroutes

Delen op socials

Over de auteur van dit artikel