Santa Cruz trek in Peru is een van de mooiste natuurervaringen ooit

door

Persoonlijke vond ik de omgeving Huaraz in de Andes en de Santa Cruz trek een van de mooiste natuurervaringen ooit. De Santa cruz trekking duurt 3 nachten en 4 dagen, waarin je vooral bezig bent met wandelen, kamperen en eten. Dit alles met een beeldschoon uitzicht op de Cordillera Blanca (waar de Paramount mountain ook bij hoort, die ene van de films weet je wel, het logo van Paramount Pictures). Ik neem je mee op mijn vierdaagse trekking door het prachtige Peruaanse gebergte.

Santa Cruz trek

Toen ik in Peru was, besloot ik samen met mijn broertje de Santa Cruz trek van 4 dagen te doen. Dit is een van de meeste bekende meerdaagse trekkings in het land (naast de Inca Trail) en goed te doen met een gemiddelde conditie. Het hoogtepunt van deze trekking is de Punta Unión pass (4750m) en per dag loop je ongeveer 5 a 6 uur. Het startpunt van de trekking is in het bergdorpje Huaraz. Om daar te komen, kun je het beste een bus nemen. Dit dorpje an sich is al een aanrader. In en rondom het dorp zie je de lokale bevolking in klederdracht. Verder is Huaraz vooral een nuttige plek. Hier kun je wennen aan de hoogte door een dayhike te doen voordat je aan de echte trekking begint. Het zal je daarom niet verbazen dat je in dit dorpje vooral hike toeristen tegenkomt.

Acclimatiseren met een day hike naar laguna Wilcacocha

Voordat je aan de Santa cruz trek begint, is het slim om even te acclimatiseren. Wij kozen er daarom voor om een easy dayhike te doen die naar laguna Wilcacocha (3786m) ging. Je raakt gewend aan de hoogte en tegelijkertijd is deze hike heel leuk, omdat je locals ontmoet en ziet hoe zij wonen. Tijdens de hike en op de top bij de laguna zie je continue in de verte de bergen van de Cordillera Blanca. Bij de laguna waren we de enige bezoekers en kwamen we in contact met een groot gezin die daar woont, samen met hun ezels, schapen, paarden en honden. Het gezin leek het geweldig te vinden dat wij hen bezochten en ze gaven ons eten en drinken. Omdat we niet dezelfde taal spreken konden we geen gesprekken voeren maar met handen en voeten hadden we toch een bijzonder gezellige tijd.

Santa Cruz trek – dag 1

De volgende dag wachtte ons de Santa Cruz trek. Wij hebben deze tour georganiseerd gedaan. Dit betekent dat we met een groep van 12 man, 1 guide en 2 koks op pad gingen. Op dag 1 werden we vroeg in de ochtend (6:00 AM) opgehaald in Huaraz en ontmoetten we de rest van de groep. De tocht startte met een lange, maar mooie busrit van 5 a 6 uur. We kwamen op steeds hogere hoogtes met mooie uitzichten, waaronder twee fel turquoise lagunes. De bus bracht ons naar Vaqueria (3700m). Vanaf hier startte de trekking. Helaas werd mijn broertje tijdens de busreis ziek (voedselvergifting). Hierdoor kon hij helaas niet mee. Ik was dus blij dat we met een groep waren en ben met hen verder gegaan.

Mijn nieuwe reisgenoot

In het dorpje Vaqueria ontmoetten we de hond van de bergen, genaamd ‘Puchin’. Puchin kwam met een groepje hikers, die net klaar waren met de Santa Cruz trek, uit de bergen. Zij hadden de trekking precies andersom genomen dan wij gingen doen. Wat ik op dat moment niet had verwacht is dat deze hond mijn soulmate werd en tot en met dag 4 met mij mee zou lopen en in mn voortent zou slapen. Wat mij betreft een hele leuke toevoeging en een plaatsvervanger van mn zieke broertje.

Goede dingen wennen snel

Vanuit Vaqueria begonnen we aan de trekking. Eerst passeerden we een paar dorpjes waar alleen locals wonen, maar al snel kwamen we midden in de natuur en waren we omringd door alleen maar groen. Ik liep lekker op mijn eigen tempo en al snel kwam ik in contact met mijn groep. Deze eerste dag liepen we ongeveer 5 uur tot aan de eerste camping die op 3900m hoogte is en waar we net voor het donker arriveerden. De avond werd gevuld met kletsen, lekker eten en warme coca leave thee (onder andere goed voor hoogteziekte), want het koelt toch aardig af in de bergen. Natuurlijk waren we allemaal vrij moe, dus zochten we al op tijd onze bedden op.

Santa Cruz trek – dag 2

Op dag 2 moesten we weer vroeg uit de veren, zodat we op tijd vertrokken voor een nieuwe dag hiken. Al snel gingen we de hoogte in en voor mijn gevoel liepen we maar een paar meter naast de Cordillera Blanca. Terwijl de sneeuw nog op de bergen ligt, loop je zelf in korte mouwen (en soms een regenjas). Heel bijzonder om zo dicht naast massieve rotsen als deze te lopen. Na een flinke klim met redelijk stijle en gladde stukken kwam de Punta union pass (4750m) al in zicht en zag ik een aantal mensen van mijn groep al op de top staan. Toen ik zelf eenmaal op de top arriveerde, volgde de ontlading na de zware klim. Het uitzicht was prachtig! Je kunt ontzettend ver kijken en vrij dichtbij zie je een turquoise lagune. Hoe zwaar de trekking ook is, een uitzicht zoals dit is het afzien vaak dubbel en dwars waard!

Groen en wit

Na een tijdje op de top te hebben genoten van het uitzicht, begonnen we aan de afdaling. Onderweg naar de camping van dag 2 (gelegen op 4200m hoogte) bleven we een sick uitzicht hebben en kwamen we paarden, ezels, koeien en schapen tegen. We liepen nog steeds tussen het groen, terwijl we werden omringd door de besneeuwde bergtoppen van de Cordelleras Blanca. Eenmaal aangekomen bij de camping was er nog even tijd om welverdiend te chillen in de zon, voordat aan het einde van de dag helaas de regen losbarstte.

Santa Cruz trek – dag 3

Ook op dag 3 van de Santa Cruz trek stonden we vroeg op (6:00 AM) om meteen te genieten van een waanzinnig uitzicht. Het was april en dus regenseizoen, maar op het begin van de dag was het vaak helder weer, voordat het aan het einde van de dag ging regenen. Deze dag liepen we via de vallei naar camping 3. Er stond ons weer een hele andere omgeving te wachten dan op dag 1 en 2. De vallei was een vlakte met rechts en links groene bergen. De dag stond voornamelijk in het teken van dalen. Over een tocht van 20 kilometer daalden we ongeveer 1000 hoogtemeters. Dit keer waren we niet op tijd bij de camping, voordat het op het einde van de dag opnieuw ging regenen. Maar met waterdichte schoenen en een regenjas was het prima te doen. Door de regen werd het ook mistig, wat het allemaal erg mysterieus en een vette ervaring maakte.

Santa Cruz trek – dag 4

Eigenlijk zouden we op dag 4 nog twee uur moeten dalen, voordat we opgehaald zouden worden door een bus. Wij besloten samen met de guide om op dag 3 die twee uur extra te dalen, zodat we op dag 4 naar hotsprings konden gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Al was dag 3 hierdoor wel een flinke wandeling, maar de hotsprings van dag 4 waren erg bijzonder en het extra beetje afzien zeker waard. Bij de hotsprings waren geen andere toeristen of locals, alleen de groep en ‘een douche’ in de hotsprings.

The Santa Cruz trek – een echte aanrader voor de hiker!!! In het regenseizoen (april) mijns inziens goed te doen met een regenjas, waterdichte schoenen, een goede tent en dikke slaapzak. Aan het begin van de dag heb je vaak helder weer en aan het einde van de dag regen.

BergenMidden- en Zuid-AmerikaPeruReisverhalenTheHike.nlTrekking

Delen op socials

Over de auteur van dit artikel

5 reacties. Reactie plaatsen

• Annette Jungschläger
    23 september 2019 16:59

Wat een mooi verslag en nóg mooiere foto’s! Ik vraag me af hoe getraind/ervaren je moet zijn om dit te kunnen doen? En staan er steeds tentjes klaar of neem je die (zelf) mee? Waar heb je dit geboekt en hoe werkt dat allemaal in de praktijk? Ziet er super gaaf uit! Dank je voor het delen van je ervaring!

• Hoi Annette,

Thanks:) Eerlijk gezegd had ik van te voren niet veel getraind. Ik heb een gemiddelde conditie en dat was voldoende. Ik had een trekking geboekt waarbij de tenten werden gedragen voor me (door de ezels) en ze stonden vervolgens ook al opgezet klaar (wat een luxe). Je kunt natuurlijk altijd je eigen spullen meenemen. Ik kwam aan in Huaraz en dezelfde dag had ik de trekking geboekt bij een trekking bedrijf in het dorpje. Aangezien het regenseizoen was waren er maar 2 bedrijfjes open. Ik sliep bij Aldo’s guest House en zij stuurde me naar een van de 2 organisaties. Oops, ik weet de naam niet meer maar dit is makkelijk te vinden in Huaraz 🙂

• Malou, Wat prachtig ziet dit er uit! Wij gaan in mei en zijn benieuwd waar jij deze trail geboekt hebt?

Beantwoorden
  • Wij hebben deze trek ook gedaan, wauw! Alsof je in het paradijs loopt.
    En Perrito!!! We hebben het nog regelmatig over hem, wat een bijzondere en unieke hond!

• Hee Baukje, wat gaaf dat jullie de Santa Cruz Trek hebben gedaan! Inclusief gezelschap van dezelfde hond dus, wat bijzonder. Mooie herinneringen 🙂
      Op naar een volgend avontuur?