Hiken in Hatta, in het Hajar-gebergte bij Dubai

door

Denk je bij Dubai aan bigger, better, faster, higher? Dat is niet gek. In de afgelopen jaren werd namelijk record na record gebroken. Misschien hebben ze zelfs wel een record behaald voor bestemming met de meeste records? Toch is het ook mogelijk om het stadse leven te ontvluchten en de rust van de natuur op te zoeken in het emiraat. Met dat doel in gedachten reisde ik af naar het plaatsje Hatta, in het Hajar-gebergte en maakte er een leuke, toegankelijke hike. Naar het grootste letterbord ter wereld. Om toch nog maar even een record mee te pakken.

Hatta, dorpje in het Hajar-gebergte, Dubai

De bergen van Dubai

Voor het hiking avontuur reis ik af naar het Hajar-gebergte. Van dit gebergte heb ik het hoogstgelegen deel al bezocht tijdens mijn reis door het emiraat Ras al Khaimah. Dit keer zijn we in de uitlopers, maar het landschap is redelijk vergelijkbaar. Denk aan vooral veel rotsen en stenen. Desondanks valt het me op dat er verrassend veel groen tussen de rotsen door piept, hier in het Dubai deel van de bergen. Misschien omdat het winter was en het een week eerder had geregend? Ondanks dat we maar op 300 meter hoogte zijn, voel ik me blij. We zijn in de natuur, de bergen zelfs, de zon schijnt en het belooft een leuke hike te worden.

Hiken in Hatta, in het Hajar gebergte van Dubai

Hatta

Voordat ik je meer vertel over mijn hike, eerst even wat achtergrondinformatie. Dubai is een van de zeven Verenigde Arabische Emiraten. Het is dus niet alleen een stad, maar ook een regio. In die regio, op zo’n twee uur rijden van de stad, vind je het plaatsje Hatta. Tot 1850 hoorde Hatta bij Oman en een deel van de mensen die er wonen zijn nog steeds sterk verbonden met het buurland.

Een kleine tien jaar geleden kondigde de sjeik van Dubai grootse plannen aan voor Hatta. Het doel is om er een world class toeristische trekpleister van te maken. Eén van de ontwikkeling die daarbij hoort, is dat er op dit moment een kleine 40 kilometer aan hiking trails is ontwikkeld. Deze variëren van groen (vlak) tot blauw (makkelijk) en rood (gemiddeld) naar zwart (moeilijk). Het is nog niet veel, maar de basis is gelegd. En so far, so good, want de trails zijn goed begaanbaar en duidelijk bewegwijzerd.

Hiken in Hatta over een goed bewegwijzerde trail

Hiken in Hatta

Ondanks dat ik op de kaart had gezien dat er een goed uitziende zwarte trail van een kilometer of acht op me lag te wachten, heb ik die voor een volgende keer bewaard. Eerst maar eens kijken hoe dat hiken in Hatta überhaupt bevalt. Daarom ging ik voor een combinatie van rood, blauw en groen. In totaal hebben we zo’n 5,5 kilometer gelopen en hebben daar ongeveer anderhalf uur over gedaan. Ik ging overigens op pad met een gids van het nabijgelegen Hatta Wadi Hub, waar je allerlei activiteiten kunt boeken.

Hatta hike, Dubai

Daar gaan we

Samen met onze gids worden we vanaf Hatta Wadi Hub naar het startpunt van onze trail gebracht. Een busje zet ons af bij een duidelijk wegwijzerbord genaamd Asal. Vanaf hier start een stukje rode route. Wil je het liever wat rustiger aanpakken, loop dan net wat door over de groene route, zodat je bij Salem blauw omhoog kunt nemen. Al moet ik zeggen dat iedereen met een beetje basisconditie rood prima aan kan. Zeker dit eerste stukje is goed te doen. We stijgen wel meteen lekker vlot de hoogte in, dus nemen we regelmatig de tijd om onze adem onder controle te krijgen en te genieten van het uitzicht.

Het hoogste letterbord ter wereld

Vanaf iets grotere hoogte kunnen we ons al snel oriënteren. We kijken van boven op Hatta, zien het voetbalveld en de grens met Oman. We volgen nu de blauwe route, passeren een huis van de sjeik, waarna we bij de Hatta letters bovenop de berg komen. Met ruim 19 meter hoogte, zijn ze groter dan de Hollywood letters in LA en alle andere letterborden in de wereld. Een reden voor een Guinness World Record vermelding op 450 meter hoogte. En een goede plek voor een kleine break. We zijn immers ook aangekomen op het hoogste punt van onze wandeling.

Hatta letterborden zijn de grootste ter wereld

Het berg-gevoel

Tijd om de afdaling in te zetten. We hebben het langste deel van de route al achter de rug. Er rest ons hier nog een stukje blauwe trail met hoog berg-feeling-gehalte. Denk aan uitzicht op andere bergtoppen, een kleine vallei waar ooit een riviertje doorheen leek te stromen en voor even geen spoor te zien van bebouwing. We zigzaggen nog een klein stukje door, voordat we op het groene pad in het dal uitkomen en rustig teruglopen naar Hatta Wadi Hub voor een lunch op het terras bij Hatta Wild Café.

Een weekendje weg

Hiken in Hatta is ideaal voor wie een dag wil ontsnappen aan de hectiek van het leven in Dubai-stad. Of graag van wat koelere temperaturen wil genieten dan in de stad. Je kunt er prima een dag-uitstapje van maken. Maar nog leuker is het om er een weekendje weg van te maken. Plak er bijvoorbeeld nog een paar uurtje kajakken op de Hatta dam aan vast of verken de 50 kilometer aan mountainbike trails. Overnachten doe je in de deluxe lodges of juist de campers of domes op het Hatta Resort. Zo heb je alle ingrediënten bij elkaar voor een geslaagd uitje in de natuur van Dubai.

AziëBergenDagtochtMet kidsReisverhalenTheHike.nlWandelroutes

Delen op socials

Over de auteur van dit artikel