On top of Germany: ervaar de Zugspitze op de meest spectaculaire manier

door

De Zugspitze is niet alleen Duitslands hoogste berg, het is met afstand ook de drukste berg in de Duitse alpen. Voor de ietwat luie toeristen is er de mogelijkheid om met 8 minuten op de top te staan. Wie ruim 60 euro overheeft voor een retourtje kan met de kabelbaan omhoog. Superleuk natuurlijk, maar voor degenen voor wie de reis belangrijker is dan de bestemming zijn er gelukkig ook spannendere alternatieven. Wij gingen voor actie en avontuur en pakten de zwaarste route omhoog: door het Höllental en over de gletsjer bestegen wij deze machtig mooie berg.

De zwaarste route naar de top van de Zugspitze

Helm op, vroeg op en goed voorbereiden

De Zugspitze is niet een berg die je gemakkelijk oploopt en vereist de nodige klimervaring. Wij zetten hier kort op een rijtje waar je aan moet denken voordat je besluit de beklimming te wagen;

• Neem een goede conditie mee: bij deze tour overbrug je meer dan 2000 hoogtemeters, een goede conditie is dus vereist.
  • Sta vroeg op: omdat de gletsjer in de zomermaanden alleen ’s ochtends goed is over te steken, en om erge drukte te vermijden, raden we je aan vroeg te gaan lopen. Zo begonnen wij om half 5 ’s ochtends aan dit avontuur.
  • Zorg voor de juiste gear: het grootste gedeelte van de klim is gezekerd (via ferrata in de categorie C), neem dus je via ferrata gear mee. Daarnaast steek je de Höllental gletsjer over; stijgijzers zijn dan ook geen overbodige luxe.
  • Informeer je van tevoren goed: het weer, de sneeuwcondities, de kwaliteit van de gletsjer; het is echt noodzakelijk dat je van tevoren informatie inwint over wat je kan verwachten op de route. Dit kan bij de lokale VVV, maar ook bij de plaatselijke berghut die op de route ligt.
  • Mocht je nu nog steeds graag willen, maar heb je niet de noodzakelijke ervaring? Informeer dan of je de klim kan doen onder begeleiding van een gids.

Let the game begin

Na een gedegen voorbereiding wagen wij het erop en rijden om 3 uur (!) vanuit München naar Hammersbach. Hier begint onze route. We beginnen op ongeveer 900 meter hoogte en zullen een aantal uur later op ruim 2900 meter eindigen. Tijd om deze machtige berg eens goed uit te spelen!

Het is begin juli als we deze wandeling maken en we beginnen net voor zonsopgang. Het eerste deel van de tour gebruiken we om de benen ietwat op te warmen. Na driekwartier lopen komen bij het begin van de Höllentalklamm. Een werkelijk waar fantastisch natuurverschijnsel. Bijkomend voordeel: omdat we zo vroeg vertrokken zijn hebben we deze prachtige plek helemaal voor onszelf. Hierna wandelen we door naar de Höllentallangerhütte; hier pakken we nog even wat rust voordat het echte spektakel naar de top van de Zugspitze begint.

Zugspitze
Blik op de Zugspitze vanaf de Höllentalangerhütte

Via Ferrata, Gletsjer en door!

Na de Höllentalangerhütte begint het echte werk. We doen onze helm op, zekeren onszelf en beginnen aan het eerste stuk van de via ferrata. Het meest bekende stuk komt hier direct aan het begin: ‘das Brett’ is onder bergbeklimmers een echt fenomeen en is niets meer dan een stel metalen pinnen die in een steile rotswand geslagen zijn. Laat je hoogtevrees thuis, want je kijkt hier ruim 100 meter recht naar beneden!

Na het eerste moeilijke gedeelte volgt een langere klim, die niet al te moeilijk is, naar het begin van de gletsjer. Een machtige ijswereld doemt langzaam op, en één ding is zeker: als we de top willen bereiken moeten we hier recht overheen. Gelukkig zijn we niet de eerste die de gletsjer oversteken en is het pad goed zichtbaar.

Zugspitze

Na het oversteken van de gletsjer volgt nu het laatste gedeelte van de route: een via ferrata van ruim anderhalf uur die je naar de top van Duitsland brengt. Het begin is uitdagend, maar hoe hoger je komt, hoe makkelijker de passages worden. Nu we op hoogte komen wordt het uitzicht ook steeds spectaculairder. We zien inmiddels de beroemde Eibsee liggen en kijken uit over de noordkant van de Alpen. Beneden ons zien we klimmers de gletsjer oversteken. Een uurtje geleden stonden we er zelf nog, nu lijkt het wel een lange mierenkolonne die geen einde kent. Goed dat we zo vroeg zijn vertrokken. Inmiddels laten de hoogte en uitputting zich voelen, maar het einde is na ruim zes uur klimmen en klauteren in zicht.

Bier en Schnitzel op de top? Het kan op de Zugspitze

Het is een ietwat rare gewaarwording eenmaal aangekomen op de top; bezweet en voldaan sta je met helm, zekering en bergschoenen naast die toerist met teenslippers, zonnebril en netjes geföhnde haren. Het maakt de prestatie en het uitzicht er niet minder om. Want deze tour, mits je de juiste ervaring meebrengt, is er eentje die je echt een keertje gedaan moet hebben. En bijkomend voordeel van zoveel massatoerisme? Na gedane arbeid kun je direct naast de top gewoon lekker een biertje en schnitzel nuttigen. En dat kan natuurlijk ook niet overal.

AccommodatiesDagtochtDuitslandEuropaHuttentochtTheHike.nlTrekkingWandelroutes

Delen op socials

Over de auteur van dit artikel

7 reacties. Reactie plaatsen

• Hi,

Deze hike is iets te zwaar voor ons niveau.

Is er ook een andere hike waarbij je bijvoorbeeld een stukje lift pakt, en daarna een makkelijkere hike hebt naar boven?

• serge veldman
    16 september 2023 17:37

hallo
    Ik zou graag de Zugspitze beklimmen. Maar waar vind ik een gids om dit te doen.
    Ik heb al het materiaal maar geen ervaring om dit op men eentje te doen.
    Ik ben nu 2 weken vrij en men conditie is goed.

• serge veldman
    16 september 2023 17:43

Hallo
    Ik zou graag de Zugspitze beklimmen maar waar vind ik een gids.
    Ik heb al men materiaal maar niet de ervaring om dit in men eentje te doen.

• Ha Serge,
      Het beste kun je voor een gids bij het lokale toeristenbureau (VVV) vragen voor tips. Er zijn vast wel berggidsen die je kunnen begeleiden!
      Groetjes, Willemijn

Beantwoorden
  • Vergeet je stijgijzers niet ! we hebben hem gedaan maar zonder is bijna niet te doen , we hebben mensen zien stuntelen en terug zien glijden het stenenveld in, zijn gingen overrichte zake terug naar de hut