The Hike review: de Nikon D750 is jouw perfecte fullframe maatje

door

Ondertussen zijn we stad en land, berg en dal, water en lucht afgereisd voor de mooiste outdoorplekken. Onze camera is daarbij de meest trouwe reisgenoot en legt alles mee op de gevoelige plaat. En dat is maar goed ook, want zo kunnen we iedereen blijven inspireren met de mooiste plekken en activiteiten. Beelden zeggen immers meer dan 1000 woorden. En de afgelopen tijd hadden we de Nikon D750 aan onze nek hangen. Een fullframe krachtpatser die alles haarscherp vastlegt.

Ischgl-Culinaire-Jacobsweg-7

De Nikon D750

Zoals Nikon het zelf omschrijft is de Nikon D750 een fullframe krachtpatser die elke uitdaging aan kan. Dat gingen we uiteraard ondervinden. Dankzij de fullframe sensor en de 24,3 megapixels komen we aan kwaliteit in ieder geval niets tekort. Combineer dat met snelheid, een uitstekende grip en robuuste behuizing en je hebt goud in houden. Goud in de vorm van een Nikon D750. Beelden worden razendsnel en haarscherp op beeld gelegd en de RAW-files zijn uitstekend te behappen voor de computer. Toch is de camera wel redelijk groot en zwaar voor echte outdoor activiteiten. Zonder lens weegt deze camera namelijk al ruim 800 gram. Tel daar enkele lenzen bij op en je daypack is al snel te klein.

Nikon D750 Features

De Nikon D750 heeft naast dat het prachtige foto’s en video’s maakt, uiteraard een paar hele handige snufjes. Zo kan je het scherm kantelen en kan je live-view inschakelen. Iets wat standaard is bij een systeemcamera, maar ook ideaal is op een DSLR. Zo kan je in onmogelijke hoeken, toch zien wat je schiet. Heb je jouw statief mee, dan kan je met de ingebouwde time-lapse functie de tofste time-lapses maken. Bang zijn om de focus niet te pakken, is met de 51 punten en de groep-autofocus ook verleden tijd. Meteen jouw foto online delen, dat kan in een handomdraai via de ingebouwde Wi-Fi. En als je dan toch al connected bent met jouw Nikon D750, dan kan je hem meteen op afstand bedienen. Kan je overal zelf ook op de foto staan.

Nikon-D750-features

Robuust

Wat voor ons na kwaliteit misschien wel het belangrijkste is, is dat de camera robuust moet zijn. Zo moet hij tegen een stootje kunnen, want dat gebeurt buiten wel eens. Tijdens een klim, hike, wintersport of via ferrata sessie ben je natuurlijk niet altijd bezig met de camera. Als hij dan na één stootje de geest geeft, is hij niet geschikt. De Nikon D750 is in dit geval uitermate geschikt met de robuuste en weerbestendige body. Hij kan tegen weer en wind, maar hou hem niet in een regenbui buiten. Daarnaast is de sluiter van kevlar, waardoor hij nog meer robuust is.

De details

De Nikon D750 is uiteraard een camera waar je alle kanten mee op kan. Qua sluitertijd heb je een bereik tussen 1/4000 en 30 seconden. Perfect voor sport, maar ook voor momenten waar je een lange sluitertijd nodig hebt. Indien je hem continu door laat schieten, blijft de camera vastleggen totdat de accu leeg is, of de SD-kaart(en) vol. Achteraf kan je softwarematig de foto’s combineren. Ook met ISO-waarden laat de D750 niets te wensen over. Met een bereik tussen 100 – 12.800 (of een equivalent tussen 50 – 51.200) heb je alles nodig wat je hartje begeert. Hou je je vinger op de trigger, dan schiet hij – afhankelijk van jouw SD-kaart – maximaal 6,5 beelden per seconde. En met de twee ingebouwde SD-kaartsleuven, mis je nooit meer dat perfecte plaatje. Óf je back-upt alles eenvoudig. Toe aan een Nikon camera? Check hier de volledige collectie.

Nikon-D750 SD sloten

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Nikon.
AccessoiresFotografieReviewsTheOutdoors.nl