Credits: BNN VARA - Tjitte Jan Nieuwkoop

Miriam Lancewood, 2 boeken over leven en liefde in de wildernis

door

Ver van de bewoonde wereld. Leven in de wildernis. Geen klok die het leven bepaalt. Dagen die juist eindeloos lang duren en waarbij een zijn met de natuur het enige is wat telt. De geest vertraagt en uiteindelijk kom je in hetzelfde ritme als de natuur. Dat is wat de Nederlandse Miriam Lancewood ervaart sinds ze in 2010 haar leven in de Achterhoek heeft verruild voor een geïsoleerd avontuur in de natuur. Al is ze niet helemaal alleen. Ze is samen met haar 30-jaar oudere man, Peter. Hoe dat leven er precies uitziet, beschrijft ze tot in detail in de twee boeken die ze uitbracht. Het ene boek heet ‘Mijn leven in de wildernis‘ en haar tweede boek ‘Liefde in de wildernis‘. Stuk voor stuk boeken die je in een ruk uitleest.

Miriam Lancewood

De Nederlandse Miriam Lancewood werd geboren in 1983. Na het behalen van haar diploma ging ze een jaar in Zimbabwe werken en maakte vervolgens een reis door India. Ze was 22 jaar oud toen ze daar de 30 jaar oudere Peter uit Nieuw-Zeeland ontmoette. In de vijf jaren die volgden, reisden ze samen door Azië, waarna ze uiteindelijk in Nieuw-Zeeland terechtkwamen. In 2010 gooiden ze het stuur rigoureus om. Met pijl en boog trokken ze de bergen in om te leren overleven in de wildernis. Het plan was om er voor een jaar op uit te trekken. Maar een jaar werd zeven jaar. En na die zeven jaar kwam haar eerste boek uit. Het werd een internationale bestseller, die inmiddels in vijf talen verkrijgbaar is. Miriam werd ook bekend doordat Floortje Dessing haar in 2016 opzocht voor het programma ‘Floortje naar het einde van de wereld’.

Vrouwen die overleven in de wildernis

Eerder maakten we bij The Hike al kennis met Tamar Valkenier. Een fulltime avonturier die alles achterliet in de zoektocht naar ultieme vrijheid. Een inspirerende vrouw die ons vertelde dat ze samen met een vriendin 2,5 maand de pure natuur van Nieuw-Zeeland in trok. Volledig back to basic. Ze vertelde over hoe ze zelf vuur maakte en leerde jagen. Die vriendin was niemand minder dan Miriam Lancewood. Reden genoeg om ook eens in de boeken van Miriam te duiken.

Mijn leven in de wildernis

Droom jij er weleens van hoe het zou zijn om alles achter je te laten en de wijde wereld in te trekken? Dan is het boek ‘Mijn leven in de wildernis‘ van Miriam Lancewood een echte aanrader. In dit boek vertelt ze haar verhaal vanaf het moment dat ze in de wildernis leeft. Tot in detail beschrijft ze hoe dat voor haar was, inclusief alle struggles die erbij komen kijken. Hoe leer je jagen met pijl en boog als je vergaat van de honger en eigenlijk ook nog vegetariër bent? Hoe vind je je weg door dichte bossen en ruige bergen? Hoe houd je jezelf warm als het al dagen achter elkaar regent? En hoe overleef je de ultieme verveling als het tempo volledig uit je dag is verdwenen en tijd een abstract begrip is geworden? Een leven dat Miriam Lancewood seizoenen en jarenlang volhield en waar ze steeds beter in werd. Een leven vol honger, kou en isolatie, maar ook een gelukkig en vrij leven. Verbonden met de natuur, Nieuw-Zeeland en haar man Peter.

Liefde in de wildernis

Het eerste boek van Miriam Lancewood is dus een groot succes. Tijd om te kijken hoe het nu met hen gaat. In Liefde in de wildernis lezen we hoe Miriam en Peter inmiddels de wildernis van Nieuw-Zeeland achter zich hebben gelaten en hoe zij samen een trektocht maken door de Europese bossen en langs de kust van Turkije. Een trektocht door Europa is eigenlijk niet te vergelijken met een trektocht door de wildernis van Nieuw-Zeeland. Je komt regelmatig dorpjes tegen, waar je eten en drinken kunt inslaan en zelfs koffie kunt drinken op het terras. In dit boek beschrijft Miriam openhartig over deze bijzondere reis, die de twee toch helemaal op hun eigen wijze afleggen. Helaas loopt het leven niet helemaal zoals ze hoopten. Na Europa trekken de twee de woestijn van Australië in, waar Peter te maken krijgt met ernstig nierfalen. Hij wordt opgenomen in het ziekenhuis en overleven krijgt opeens een hele nieuwe betekenis.

De cirkel rond

Natuur moet je de boeken zelf lezen om te weten hoe het leven van Miriam Lancewood verdergaat. Maar ik kan alvast een ding verklappen: Peter en Miriam keren uiteindelijk terug naar Nieuw-Zeeland. Daar richt Peter zich op het herstellen van zijn ziekte. En Miriam? Die besluit om een tijdje met een vriendin back to basic te gaan. Terug in de natuur van Nieuw-Zeeland. Die vriendin? Dat is Tamar Valkenier. En zo is het cirkeltje weer rond.

De boeken van Miriam Lancewood

Nieuwsgierig geworden naar de boeken van Miriam Lancewood? Je kunt ze eenvoudig bestellen via deze linkjes:

Meer lezen over avonturiers die hun dromen najagen? We hebben meer boektips voor je op een rij gezet.